Wij gebruiken hiervoor het EDI-model. Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De leerkracht is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de les, wordt er een zeer grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe.
De leerkracht controleert gedurende alle lesfasen steeds of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, kinderen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Op wisbordjes kunnen de leerlingen hun antwoorden steeds noteren zodat de leerkracht er onmiddellijk zicht op heeft.
In de groepen werken we met groepsplannen voor diverse vakgebieden. De groei wordt halfjaarlijks gemeten en geanalyseerd waarna besproken in het groepsoverleg. Handelingsplannen worden voor groepjes leerlingen opgesteld en er wordt per periode beschreven op welke manier de leerkracht of onderwijsassistent hiermee aan het werk gaat.
In het groepsplan staat vermeld welke leerlingen eventueel een individuele leerroute volgen. Vanaf groep 6 krijgen sommige leerlingen een eigen leerlijn (OntwikkelingsPerspectief/OPP). In dit document staat beschreven aan welke aangepaste doelen de leerling het komende half jaar werkt en welke aanpak hiervoor nodig is. De leerkracht onderhoudt hierover samen met de Intern Begeleider nauw contact met de desbetreffende ouders/verzorgers.
Zelfstandig werken
Het vergroten van het gevoel van veiligheid, het zelfvertrouwen en het bevorderen van de zelfstandigheid, doen we op de volgende manieren:
Er wordt veel aandacht besteed aan een dag- en weekindeling en het tijdsbewustzijn. We gebruiken kaarten die het ritme van de dag aangeven of door het rooster op het bord, zodat kinderen weten wat er die dag per vakgebied geleerd wordt. Kinderen worden daardoor voorbereid op wat ze die dag gaan leren of gaan doen.
Daarnaast werken de kinderen in de bovenbouw met een dag- en weektaak waarin ze aan verschillende opdrachten werken tijdens zelfstandig werken.
In het onderwijs draait het om betrokkenheid en leren. 'Samenwerkend leren' is daarop gericht. Op de KW-A neemt dit coöperatief leren een belangrijke plaats in. Het is een aanpak die via gestructureerde samenwerking tot hoge individuele leerprestaties leidt. Bij coöperatief leren gaat het vooral om de samenwerking tussen leerlingen, waarbij kinderen in heel diverse vormen samenwerken. Aan de hand van diverse werkvormen discussiëren de kinderen samen over de leerstof, ze geven elkaar uitleg/informatie en vullen elkaar aan.
Kinderen werken met een vraagtekenblokje; op die manier is het voor de leerkracht duidelijk wie hulp nodig heeft. Kinderen leren daardoor ook werken met uitgestelde aandacht; Leerlingen worden aangemoedigd om eventuele vragen of problemen eerst zelf of met een medeleerling op te lossen voordat de leerkracht beschikbaar is.
Tijdens zelfstandige taken kan er extra instructie gegeven worden aan een klein groepje kinderen aan de zogenaamde instructietafel. Dat kunnen leerlingen zijn die meer instructie nodig hebben of leerlingen die op een ander niveau werken;
Kinderen kijken veelal hun eigen werk na en verbeteren dit, waardoor ze inzicht krijgen in hun eigen prestaties en ook in die van anderen.
Verdieping en verrijking
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en goede tot zeer goede resultaten, hebben vaak een eigen onderwijsbehoefte die we erkennen en waar wij in ons aanbod rekening mee houden. Zij krijgen opdrachten met voldoende uitdaging om kennis op te doen, gebaseerd op hun eigen ontwikkelingsniveau. Voor sommige leerlingen is de Plusklas dan een oplossing.
Vakgebieden
Groep 1 en 2
(zie ook 'kleuterinfo' op onze site)
Als 4-jarigen starten op school komt er veel op hen af. De kinderen zijn vooral bezig met het ontdekken en ervaren van alles op school. Al snel wennen de kinderen aan het dagritme en de eerste weken hebben ze de tijd om zich dit eigen te maken. De kinderen moeten zich prettig voelen, leren naar elkaar en naar de juf te luisteren en met elkaar te spelen.
De kleuters starten de dag met ontwikkelingsmateriaal of met een opdracht op de tafel. Tijdens dit moment gaat de leerkracht met een klein groepje kinderen in de kleine kring met een spel oefenen aan de leerdoelen of begroet de leerkracht de kinderen.
Jonge kinderen leren door te spelen en te ervaren. Wij proberen met ons onderwijs hieraan tegemoet te komen. De leerstof verwerken wij dan in projecten met een bepaald thema. Tijdens deze projecten werken de kinderen een langere tijd over eenzelfde onderwerp waarin verdieping aangebracht wordt.
Van alle vakken die hieronder beschreven worden bij groep 3 t/m 8, kan gezegd worden dat de basis gelegd wordt in de kleutergroepen. Daar wordt de ontwikkeling, die al in gang is gezet voordat de kinderen op school komen, enorm gestimuleerd. Soms bewust gepland en vaak ook onbewust, gewoon tijdens het spelen. Er wordt gewerkt rondom thema's die jaarlijks wisselen.
Godsdienstige vorming
In alle groepen wordt gebruik gemaakt van de methode 'Kind op Maandag'. Drie keer per week wordt een bijbelverhaal verteld of gelezen uit de bijbel; in de nieuwsbrief kunt u lezen welke dat zijn. In de kleutergroepen wordt een aangepast rooster gevolgd met de basisverhalen. Kinderen leren christelijke liederen en ook bidden we met en voor elkaar.
In groep 6 krijgen de kinderen een eigen Bijbel, waaruit regelmatig in de klas gelezen wordt. Aan het eind van groep 8 krijgen de kinderen deze Bijbel als geschenk mee naar huis. In het najaar verzorgt een predikant een gastles op school. Die les is meestal ter voorbereiding op de kerkdienst die we met elkaar organiseren.
Aanvankelijk lezen
Na de voorbereidende oefeningen in de kleuterfase, gaan we in groep 3 over tot het aanleren van de letters en het leren lezen. We werken met de nieuwste versie van 'Lijn 3'. Deze methode zorgt er voor dat de kinderen al snel een eigen boek kunnen lezen. Kinderen die al kunnen lezen krijgen aangepaste leesstof aangeboden. De computer speelt bij het voorbereidend en aanvankelijk leesproces een belangrijke rol. In het begin van groep 3 blijven de kinderen oefenen met het technisch lezen op hun eigen niveau. Voortgezet technisch lezen komt steeds meer aanbod in de tweede helft van groep 3. De nadruk komt te liggen op het begrijpend en het studerend lezen. Vanaf groep 4 gebruiken we de methode 'leeslink'. In alle groepen worden ook bibliotheekboeken uit onze eigen schoolbibliotheek gelezen. In alle groepen lezen we de kinderen voor en houden de kinderen een boekbespreking en een spreekbeurt. We organiseren ook activiteiten in het kader van boekpromotie. Hierbij valt o.a. te denken aan de Kinderboekenweek, bezoeken aan de bibliotheek, enzovoort.
We werken dit schooljaar vanaf groep 4 met Karakter, een methode voor voortgezet technisch lezen.
Spelling en taal
Sinds een paar jaar gebruiken we de methode STAAL in de groepen 4 t/m 8. Dit is een samenvoeging van Spelling en Taal. In STAAL staat vooral opbrengstgericht werken en het toepassen van het geleerde centraal. De methode maakt gebruik van de aanpak van José Schraven: d.m.v. pictogrammen en dagelijkse herhaling slijpen de spellingregels erin. De methode 'Staal' besteedt aandacht aan de volgende gebieden: spreken en luisteren, woordenschat, taalbeschouwing en stellen (het schrijven van verhalen). De methode besteedt veel aandacht aan het toepassen van taal en heeft veel samenwerkingsopdrachten opgenomen. Het eind van een blok wordt meestal afgesloten met een presentatie of een toets over het thema, waarbij woordenschat en taal verkennen aan de orde komen. Taal omvat veel. De kinderen leren spelling, maar ook verhalen of gedichten schrijven, hoe ze een spreekbeurt moeten houden en een werkstuk moeten maken. Mondeling- en schriftelijk taalgebruik zijn beide belangrijk.
Begrijpend luisteren en begrijpend- en studerend lezen
In de groepen 1 t/m 4 is er veel aandacht voor begrijpend luisteren. Het gaat daarbij niet alleen om het terug kunnen vertellen van een verhaal of het geven van juiste antwoorden. Het is vooral van belang dat kinderen inzicht krijgen in een verhaal. Vanaf groep 4 komt de nadruk steeds meer te liggen op begrijpend- en studerend lezen en werken we met 'Leeslink'. Onderzoek wijst uit dat begrijpend lezen een belangrijke voorspeller voor succeservaringen in het Voortgezet Onderwijs is. Het hardop voordoen van de juiste luister/leesstrategieën door de leerkrachten (het modelen), een gevarieerd aanbod aan teksten en leesplezier draagt daaraan, gedurende de hele schoolperiode, in hoge mate bij.
Rekenen
In groep 3 begint het werken met optellen en aftrekken, vanaf groep 4 worden de tafels aangeleerd en zo komt er ieder jaar iets nieuws bij en wordt het niveau steeds abstracter. Onderwerpen als het metriek stelsel, de Euro, procenten en breuken komen aan bod. We werken met de methode Getal&Ruimte. Deze methode biedt mogelijkheden om leerlingen op hun eigen niveau te laten werken. We streven ernaar de leerlingen inzicht in de rekenkundige bewerkingen te geven. In de begeleiding aan leerlingen met rekenproblemen en dyscalculie hanteren we de stappen uit het landelijke Protocol Rekenen en Dyscalculie. Voor de begripsvorming en het inoefenen van basisvaardigheden maken we gebruik van spelvorm, het zogenaamde bewegend leren.
Schrijven
Na voorbereidende oefeningen in de kleuterfase (blokletters) worden, vanaf groep 3, de letters in het verbonden schrift aangeleerd. We besteden aandacht aan het correct en netjes leren schrijven. In de loop van de jaren ontwikkelen de kinderen hun eigen handschrift. Kinderen leren schrijven met de methode 'Klinkers'. In groep 2 begint het aanvankelijk schrijven. Dit loopt door naar het voortgezet schrijven in de hogere groepen. Vanaf groep 3 krijgen de kinderen een pen van school. Het is de bedoeling dat deze de hele basisschooltijd wordt gebruikt.
Wereldoriëntatie en gezond gedrag
Om de wereld om ons heen te verkennen en goed te kunnen begrijpen, is het belangrijk dat kinderen kennis van het heden en het verleden krijgen. Dit doen wij aan de hand van de methode 'Blink'. Het is een complete leerlijn van alle zaakvakken bestaande uit/, Tijdzaken, Wereldzaken, Natuurzaken en Nieuwe Zaken. De methode maakt veel gebruik van het digibord, waardoor het letterlijk een hele beeldende methode is. Na de informatie en instructie van de les, volgen verwerkingsopdrachten van uiteenlopende aard. De methode is gebaseerd op de tien tijdvakken van de commissie De Rooy en de vijftig canonvensters van de commissie van Oosterom. Topografie is een integraal onderdeel van deze methode.
Ook lessen over relaties en seksualiteit vallen onder ons onderwijsaanbod. Aanbod komen lichamelijke ontwikkeling & zelfbeeld, voortplanting & gezinsvorming en seksuele weerbaarheid. De school gebruikt hiervoor het lespakket 'Kriebels in je buik' en natuurlijk stemmen we inhoud en woordkeus af op de leeftijd van de kinderen. Er wordt op een integere manier met dit onderwerp omgegaan. Het materiaal van de GGD en de Rutgerstichting wordt kritisch gebruikt en vooraf beoordeeld door de leerkrachten op de bruikbaarheid voor onze school.
Burgerschap
Wij geven dit niet als apart vak, maar integreren het in onze dagelijkse onderwijspraktijk. Bij de lessen sociale vaardigheden en bij godsdienstige vorming komen aspecten van goed burgerschap in de huidige multiculturele maatschappij nadrukkelijk aan de orde. Ook bij onze vakken over wereldverkenning en bijvoorbeeld bij het bespreken van het nieuws komt burgerschap regelmatig aan bod. Daarbij besteden we expliciet aandacht diversiteit, discriminatie, (v)echtscheiding, rouw, radicalisering, cultuur en religieuze stromingen. Burgerschap is overigens meer dan kennis aanbieden. Ook gedrag en gewoontes worden aangeleerd door (schoonmaak)acties, geld inzamelen voor een goed doel en gastsprekers over bijv WOII, social media etc.
Computeronderwijs en ICT
De computer is natuurlijk niet meer weg te denken uit het onderwijs. Bij de kleutergroepen zetten we I-pads in en vanaf groep 3 werken de leerlingen -naast schriften- ook op chromebooks. Vanaf groep 6 werken de kinderen digitaal aan hun rekenvaardigheden. We leren de kinderen basisvaardigheden voor het gebruik van Word en PowerPoint. Ook het op een effectieve en kritische manier omgaan met internet staat op het programma. We wijzen hen op de risico's van het net en hebben een protocol sociale media. Daarnaast werken de kinderen in digitale 'Classrooms'. Leerkrachten zetten hier opdrachten klaar en kinderen kunnen ook hun werk digitaal inleveren. Ze krijgen gerichte en individuele feedback op hun werken en verwerken dat weer gemakkelijk als zij hun werk 'terugkrijgen' van de leerkracht. Om de ontwikkeling goed te kunnen volgen, wordt er met de andere scholen van onze stichting samengewerkt in een bovenschoolse ICT-werkgroep.
Verkeer
In alle groepen wordt op diverse manieren aandacht besteed aan het verkeer. We gebruiken de Jeugdverkeerskrant van Veilig Verkeer Nederland. Daarnaast geven we 3x per jaar School Op Seef verkeerslessen zodat de kinderen ook praktijkervaring op doen. Groep 7 neemt dit schooljaar weer deel aan het landelijk theorie en praktijk verkeersexamen.
Expressie: tekenen, handvaardigheid, drama en muziek
Deze vakken staan zo veel mogelijk op het rooster. Daarnaast werken we met de groepen 3 t/m 8 op de diverse middagen gedurende het schooljaar in blokken met het 'creatieve circuit'. Leerlingen maken een keuze uit een groot aantal workshops waarin Kunstzinnige en Culturele Vorming (KCV) centraal staat en waarbij o.a. het doel is om talentontwikkeling bij kinderen te bevorderen. In kleine groepjes wordt hieraan gewerkt onder begeleiding van leraren en eventueel aangevuld met ouders/verzorgers.
Daarnaast krijgt elke groep een aantal workshops aangeboden van professionele cultuuraanbieders via de Stichting Vonk. Op school is één van de leerkrachten cultuurcoordinator.
Bewegingsonderwijs
De groepen 3 t/m 8 gymmen wekelijks 2x in de gymzaal van Groenswaard. Dit gebeurt onder leiding van een vakleerkracht bewegingsonderwijs die via Beweegpartner is aangesteld. We vinden plezier in bewegen (sport en spel), individueel en samen met anderen, heel belangrijk. Ruimtelijk inzicht, een goed inzicht in je eigen lichaam en hoe dat in die ruimte staat, zijn zaken die voor de 'leervakken' de basis vormen. De kleutergroepen krijgen wekelijks een uur bewegingsonderwijs van de vakdocent in het speellokaal en daarnaast een activiteitenaanbod van de eigen leerkracht(en). Verder wordt er regelmatig buiten gespeeld.
Sociale - en emotionele ontwikkeling
We vinden het belangrijk dat kinderen, ouders/ verzorgers en personeelsleden zich veilig voelen op school. Een aanpak waar we gebruik van maken is 'Vreedzame School'. Dit is een digitale methode die zich snel kan aanpassen aan actuele situaties. We willen bereiken dat een kind positief over zichzelf denkt, goed voor zichzelf opkomt en op een prettige manier met anderen kan omgaan. Kernwoorden zijn: vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect. Binnen de school is er een algemene grondwet en elke groep maakt eigen klassenregels. Oudere kinderen zijn in de pauzes als mediator aanwezig om klein gedoe op te lossen. Ze krijgen daar een opleiding voor. Voor het volgen van het welbevinden van kinderen maken we gebruik van SCOL. De vragenlijsten die hierbij horen worden een keer per jaar door de kinderen van groep 5 t/m 8 in oktober ingevuld. Alle leerkrachten vullen voor hun groep twee keer een vragenlijst in (november en mei). Op basis van de uitkomsten worden er per groep afspraken gemaakt en eventueel een groepsaanpak opgesteld.
Huiswerk
We zijn we van mening dat het leerwerk vooral op school gedaan moet worden. Vanaf groep 6 geven wij structureel huiswerk mee en richting groep 8 wordt dit verder uitgebouwd. Op die manier leren kinderen om te gaan met (het maken en inplannen van) huiswerk. Vanaf deze groepen nemen de kinderen wekelijks een agenda mee.
Andere activiteiten
Omdat we meer willen zijn dan een leerinstituut, organiseren we, naast het 'leerwerk', ook allerlei andere activiteiten. Dat zijn feesten en vieringen, die wij belangrijk vinden om samen te beleven. Wij denken dan aan de kerst- en paasviering, het schoolproject, het sinterklaasfeest, sport- en speldagen, excursies, schoolreizen, schoolkamp enzovoort. Informatie hierover leest u via ons Ouderportaal en onze nieuwsbrief.
Alle leerlingen moeten mee kunnen doen met activiteiten die de school organiseert, ook als ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet kunnen of willen betalen.
Engels - Ipockets en Big English