Als 4-jarigen starten op school zijn ze vooral bezig met het ontdekken en ervaren van alles op school. Al snel wennen de kinderen aan het dagritme en de eerste weken hebben ze de tijd om hier even aan te wennen.
De volgende activiteiten zullen elke dag aangeboden worden:
In de klas zijn deze activiteiten zichtbaar gemaakt met dagritmekaarten.
Jonge kinderen leren door te spelen en te ervaren. Wij proberen met ons onderwijs hieraan tegemoet te komen. De leerstof verwerken wij dan in projecten met een bepaald thema. Tijdens deze projecten werken de kinderen een langere tijd over eenzelfde onderwerp waarin verdieping aangebracht wordt.
Spelen en leren
Jonge kinderen leren door te spelen. Dit kan op twee manieren:
Op de Koning Willem-Alexanderschool vinden wij het belangrijk dat er voor beide vormen van spel aandacht is. Door in de klas hoeken te creëren en veel spelmateriaal aan te bieden hopen we voor de kinderen een rijke leeromgeving aan te bieden.
Onze activiteiten zijn gericht op het stimuleren van alle ontwikkelingsgebieden.
Op deze manier besteden wij aandacht aan:
Taal
Elke dag lezen we uit de mooiste prentenboeken passend bij het project waar we over werken. In groep 1 staat het leren van nieuwe woorden centraal en proberen we de verhalen beter te begrijpen.
In groep 2 gaan we meer met klanken spelen. Zo gaan we actief aan de slag met rijmen, het herkennen en benoemen van klanken. En we leren de letters herkennen!
Rekenen
In groep 1 besteden we spelenderwijs veel aandacht aan het opzeggen van de telrij en het tellen van voorwerpen. Dit oefenen we tijdens kringactiviteiten, met ontwikkelingsmateriaal maar ook door te spelen in de hoeken. Natuurlijk leren we ook de cijfers herkennen.
In groep 2 oefenen we met de cijfers boven de 10 en zeggen we de telrij op tot 20 of misschien zelfs wel verder. We tellen grotere hoeveelheden materialen en oefenen op een spelende manier met het splitsen van hoeveelheden en leren we met een spel erbij en eraf-sommen te maken.
Engels
Per week oefenen we verdeeld over de week een uur met Engels . Onze handpop Monkey leert de kinderen verschillende woorden aan. We herhalen deze woorden door te zingen, spelletjes te spelen of opdrachten uit te voeren.
Motoriek
Bij veel activiteiten op de schooldag wordt de motoriek gestimuleerd. Daarnaast bieden we regelmatig specifiek op de motoriek gerichte activiteiten aan via de Schrijfdanslessen. Bij deze lessen gaan de kinderen in speellokaal of aan tafel aan de slag met schrijftekenen tot schrijven. Bij Schrijfdans gaan we schrijven in de lucht, op het bord en op papier. De basisschrijfbewegen als lussen en bogen maken we als voorbereiding op het leren schrijven in groep 3. De kinderen oefenen grof-motorisch het schrijven en ervaren met beide handen de basisbewegingen. We maken steeds meer de overgang van grove naar fijne motoriek.
Daarnaast gymmen we twee keer per week in het speellokaal. Soms met toestellen, andere keer door een spel te spelen.
Elke dag gaan de kinderen (als het weer het toelaat) naar buiten om hun motoriek te stimuleren. Op het plein zijn er klimtoestellen, fietsen en ander materiaal waar kinderen uitgedaagd wordt om te bewegen.
Vreedzame school
De Vreedzame School is een aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en de school beschouwd worden als leefgemeenschap. De kinderen leren vaardigheden waarin zij ook een stem krijgen en leren een democratisch burger te zijn.
Zo leren kinderen vaardigheden om zelf conflicten op een goede manier op te lossen, op zoek te gaan naar een win-win oplossing en samen verantwoordelijk zijn voor de klas. Onze handpoppen aap en tijger laten regelmatig zien hoe zij iets aanpakken en samen praten wij hierover en leren de kinderen vaardigheden. Zij mogen dit ook weer aan Aap en Tijger leren. De lessen leren de kinderen het gewenste gedrag en tijdens de schooldagen komen deze vaardigheden dan ook steeds terug.
De methode bestaat uit 6 blokken:
Alle groepen op onze school werken over dezelfde onderwerpen, passend bij de eigen ontwikkeling.
Leerlingvolgsysteem:
Als leerlingvolgsysteem hebben wij het ouderportaal van ParnasSys
Een korte beschrijving van de inhoud en werking van het Ouderportaal ParnasSys.