Klachtenregeling
Als u klachten heeft over de gang van zaken op school, kunt u dit het best melden aan de school. Benader hiervoor eerst de groepsleerkracht van uw kind en daarna eventueel de directie van de school. De meeste problemen worden zodoende gelukkig snel opgelost. Als het overleg met de school geen oplossing biedt voor uw probleem, kunt u gebruik maken van de klachtenprocedure.
Klachtenprocedure
De scholen van onze stichting hebben een vaste procedure voor het behandelen van klachten. Deze klachtenregeling kunt u direct bij de school opvragen, maar u kunt dit ook doen via de Medezeggenschapsraad. Om een klacht goed te kunnen behandelen heeft elke school een aantal contactpersonen, waarbij iedereen een klacht kan melden. De namen, adressen en telefoonnummers van deze contactpersonen staan in de adressenlijst. Taakomschrijving van de contactpersonen: de contactpersoon vraagt de klager of deze op de inhoud van de klacht wil ingaan. Indien dit gebeurt "weegt" de contactpersoon de "zwaarte" van de klacht.
Bij een "lichte" klacht probeert de contactpersoon een oplossing op schoolniveau te vinden door de klager in contact te brengen met de persoon over wie de klacht gaat of met de eindverantwoordelijke van de school, zoals de directeur, de algemeen directeur of het bestuur.
Vertrouwenspersoon
Jacqueline Klaasse en Ilse de Sain, zijn samen de vertrouwenspersonen van de KW-A. Voor problemen die betrekking hebben op schoolse of vertrouwelijke zaken is het fijn als u bij iemand terecht kunt, die u kunt vertrouwen, die naar u luistert en advies geeft. Vaak is dat in eerste instantie de leerkracht van uw kind, de intern begeleider of de directie. Wij willen u laten weten dat als u of uw kind er niet met bovengenoemde personen uitkomt, of vindt dat de schol ernstig in de fout is gegaan, u dan terecht kunt bij de vertrouwenspersonen. Zij zullen dan samen met u of uw kind naar een oplossing zoeken en garanderen daarbij dit in vertrouwen te behandelen zonder melding aan directie of anderen.
Hun e-mailadressen: jklaasse@kw-a.nl en idesain@kw-a.nl
Externe vertrouwenspersoon
Bij een ernstige klacht verwijst de contactpersoon de klager meteen naar de vertrouwenspersoon, die door het bestuur voor al onze scholen is aangesteld om klachten die niet op schoolniveau kunnen worden opgelost te behandelen. De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Zo nodig geeft de vertrouwenspersoon de klacht door aan de klachtencommissie.
De school maakt gebruik van de externe vertrouwenspersoon van GGD Hollands Midden. Deze persoon is te bereiken onder 088-3083342 en externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl
Landelijke klachtencommissie
Ons bestuur is hiervoor aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor het Christelijk Onderwijs:
t.a.v. het ambtelijk secretariaat
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
t 070 386 16 97
e info@gcbo.nl
i http://www.gcbo.nl/
Vertrouwensinspecteur
Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: meldpunt vertrouwensinspecteurs. tel. 0900-1113111 (lokaal tarief). Een vertrouwensinspecteur is aanspreekpunt voor betrokkenen bij scholen. De inspecteur helpt bij het zoeken naar oplossingen, bij het vinden van de juiste weg of bij het doen van aangifte.